Yoga

Yoga, omdat je meer aandacht voor jezelf mag hebben

Mindful yoga vormt de basis van elke les. Tijdens mindful yoga blijf je langer in een bepaalde houding, waardoor je je bewust wordt van gewoonte patronen en blokkades. Je leert met fysieke en mentale weerstand om te gaan wat overgaat in open en ontspannen aandacht in de realiteit van het moment. De inspiratie komt o.a. uit de yin yoga, yoga nidra, kundalini yoga, critical alignment, hatha yoga en mindfulness.
Het is een samenhangend geheel van lichaamshoudingen (asana’s), ademoefeningen (pranayama) en ontspanningsoefeningen. De oefeningen zorgen ervoor dat het lichaam zijn veerkracht terug krijgt of behoudt. Bovendien zorgen ze voor meer geestelijk welzijn. Iedere les is een afgerond geheel waarbij gestreefd wordt naar evenwicht tussen inspanning en ontspanning.

De lessen zijn eigentijds. Behalve de klassieke yoga worden dan ook oefeningen gedaan die gericht zijn op onze westerse leefstijl. Tijdens de lessen wordt veel aandacht besteed aan de wervelkolom. De wervelkolom is de spil van het lichaam: zorgt voor stevigheid, stabiliteit én souplesse. In de loop der jaren wordt de flexibiliteit van de rug minder. Onder andere stress en een verkeerde houding kunnen dit nog versterken, wat allerlei klachten tot gevolg kan hebben.

Na een yogasessie voel je je beter dan ervoor. De ene keer begin je misschien ongeconcentreerd, onrustig of gespannen, de andere keer voel je je misschien lui en lusteloos. Maar als je dan opgaat in het oefenen, voel je warmte, ontspanning en rust.

Yoga is een bewustwordingsproces. Je leert beter te luisteren naar je lichaam en geest, waardoor je eerder je grenzen kunt aangeven. Op den duur zul je merken dat de lessen doorwerken in je werk en het leven van alledag, en dat ze je helpen overbodige drukte en spanningen los te laten.

Yoga is in feite ook een vorm van aandachttraining. Aandacht is het vermogen in het nu te zijn. Wanneer je in contact bent met het heden, komt er meer rust, helderheid en stabiliteit. In het nu zijn begint met contact met je lichaam. Je leert bewust aanwezig te zijn door lichaamshoudingen, adem- en ontspanningsoefeningen.

Yoga mist elk competitie-element. Ieder oefent binnen eigen grenzen en mogelijkheden. De lessen zijn dan ook geschikt voor beginners en gevorderden.

Je hoeft er niet lenig voor te zijn. Bij yoga heeft ieder zijn eigen vertrekpunt. Het kan betekenen dat je een houding aanpast aan een persoonlijk lichaamskenmerk in plaats van je lichaam in ‘de ideale’ houding te dwingen.

Er is veel over yoga geschreven. Maar yoga moet je gewoon ervaren.
Kijk voor meer informatie op Yogaretreat Hoorn.
Margret Wantenaar van het Centrum voor Mindfulness Hoorn heet je van harte welkom.