Van zelfkritiek naar zelfcompassie

Nieuw in Hoorn e.o.  !

Ontwikkel de moed om niet perfect te willen zijn

Een 6-delige vervolgtraining naar meer vertrouwen in jezelf.

Je hebt eerder al een mindfulnesss basistraining gevolgd. Dit heeft je veel gebracht.
Toch loop je nog tegen dingen aan, vooral als het op zelfkritiek aankomt.

Kritiek van je directeur, leidinggevende of van je moeder of van je partner dat hakt er in.
Maar de grootste criticaster dat is niet die ander, dat ben je zelf.

  • Ben je vaak streng en kritisch naar jezelf?
  • Zie je vooral wat je (nog) beter had kunnen doen?
  • Cijfer je jezelf weg?
  • Ben je bang om fouten te maken?
  • Trek je kritiek snel persoonlijk aan?
  • Leg je de lat voor jezelf hoog en verwacht je dat ook van anderen?
  • Wil je wel anders, maar weet je niet goed hoe?

Vaak zijn we streng naar onszelf, met harde woorden die we nooit tegen een ander zouden zeggen. Een ander die een fout gemaakt heeft, of worstelt omdat dingen anders gaan dan gepland of verwacht, die geven we begrip en steun.
Maar onszelf geven we ongenadig op de kop.

Een beetje zelfkritiek is niet erg.
Maar als je continu zelfkritisch bent is dat niet gezond.
Vanwege de stresshormonen die vrijkomen bij zelfkritiek.

ZELFCOMPASSIE: De sleutel naar meer rust en zelfvertrouwen

Zelfcompassie gaat over goed zijn zoals je bent, inclusief je fouten en kwetsbaarheden. Zelfcompassie leert je mild en vriendelijk zijn voor jezelf. Juist ook op momenten dat je het moeilijk hebt, als je faalt of als iets niet bevalt aan jezelf.

In plaats van keihard te oordelen en jezelf te bekritiseren voor allerlei tekortkomingen, leert zelfcompassie je dat je begripvol kunt zijn tegenover je fouten en gebreken. Op dezelfde manier als je dat bent naar een kind of goede vriend(in) om wie je geeft.

Met zelfcompassie ontwikkel je de moed om niet perfect te willen zijn.
Het leert je de wijsheid van vallen en weer opstaan.
En van loslaten wie je denkt te moeten zijn.

Hoe ziet de training er uit?

Deze verdiepingstraining is geïnspireerd op het baanbrekende werk van Kristin Neff, Brené Brown en Daniel Goleman en combineert hun wetenschappelijk onderbouwde inzichten met praktische oefeningen rond de kracht van zelfcompassie, kwetsbaarheid en emotionele intelligentie.

Zelfcompassie is een vaardigheid die je kunt trainen. Maar het vraagt wel tijd.
Vandaar een training die bestaat uit 6 bijeenkomsten met om de week een sessie.

Voor deze opzet is gekozen, omdat in de training veel in beweging kan komen.
Daarom nemen we de tijd voor elk thema dat voorbij komt.

Thema’s die aan de orde komen zijn o.a.:

  • Inzicht in de 3 bouwstenen van zelfcompassie
  • Kennis van hoe het brein werkt in relatie tot zelfkritiek
  • (H)erkennen van persoonlijke triggers die leiden tot zelfkritiek
  • 3 manieren van omgaan met voor jou lastige gevoelens
  • Ontdekken van waarden die voor jou belangrijk zijn in je leven

Alle oefeningen en technieken die je krijgt aangereikt zijn direct toepasbaar in je dagelijkse praktijk.

Voorwaarde voor deelname

Voor het ontwikkelen van zelfcompassie is een fundament van mindfulness nodig.
Daarom is het belangrijk dat je al een 8-weekse basistraining mindfulness hebt gevolgd bij het Centrum voor Mindfulness Hoorn of bij een andere VMBN gecertificeerde mindfulness trainer in de hoogste categorie (cat. 1).

Wat levert de training je op?

Dat is niet precies te zeggen, dit is voor iedereen anders. Maar wat deelnemers vaak als resultaat noemen is:

  • Meer zelfrespect en groter gevoel van eigenwaarde
  • Meer sympathie voor eigen tekortkomingen
  • Minder angst om fouten te maken
  • Minder perfectionistisch
  • Groter gevoel van verbinding met anderen
  • Meer moed en optimisme
  • Met meer gemak je eigen weg volgen

Wat je krijgt als je meedoet

  • Een persoonlijk kennismakingsgesprek per telefoon
  • Zes groepsbijeenkomsten van ongeveer 2 uur, verdeeld over ongeveer 12 weken
  • Inspirerend digitaal werkboek
  • Vier MP3 audiotracks om thuis verder te trainen (dagelijks 10 tot 20 min.)
  • Professionele begeleiding met milde no-nonsense aanpak en een vleugje humor
  • Praktische suggesties waarmee je zelfcompassie integreert in je dagelijks leven
  • Kleine groep zodat een ieder voldoende aan bod kom

Trainingsdata en Tijden 2019

Startdatum vrijdagmiddag 1 februari

  • Vrijdagmiddagen van 14:00 tot 16:00 uur
  • Data: 1 en 15 februari, 1, 15 en 29 maart en 19 april

Locatie

Centrum voor Mindfulness Hoorn.
De training wordt gegeven in kleine groep in een sfeervolle praktijkruimte in de historische haven van Hoorn.

Investering

Je kunt deelnemen aan dit programma voor € 597  inclusief 21% BTW
Voor organisaties en voor (zelfstandig) ondernemers is de investering exclusief BTW.

Steeds meer werkgevers zijn bereid de kosten te vergoeden in het kader van persoonlijke ontwikkeling, effectiever werken of verzuimpreventie. Check dus vooral wat de mogelijkheden zijn bij jouw werkgever.

Ondernemers en zzp’ers kunnen deze investering opvoeren als bedrijfskosten.

Aanmelden

Wil je graag meedoen aan deze verdiepingstraining ? Neem dan contact op met trainer Margret Wantenaar van Centrum voor Mindfulness Hoorn.

Meer informatie nodig?

Mocht je meer informatie nodig hebben om een beslissing te kunnen nemen over je deelname, neem ook dan gerust even contact op. Je krijgt dan snel inzicht in hoe een training in zelfcompassie bij het Centrum voor Mindfulness Hoorn je verder kan helpen.