Van zelfkritiek naar zelfcompassie

Nieuw in Hoorn e.o.  !

Ontwikkel de moed om niet perfect te willen zijn

Een 6-delige privé vervolgtraining naar meer vertrouwen in jezelf.

Je hebt eerder al een mindfulnesss basistraining gevolgd. Dit heeft je veel gebracht.
Toch loop je nog tegen dingen aan, vooral als het op zelfkritiek aankomt.

Kritiek van je directeur, leidinggevende of van je vader of moeder of van je partner dat hakt er in.
Maar de grootste criticaster dat is niet die ander, dat ben je zelf.

  • Ben je vaak streng en kritisch naar jezelf?
  • Zie je vooral wat je (nog) beter had kunnen doen?
  • Cijfer je jezelf weg?
  • Ben je bang om fouten te maken?
  • Trek je kritiek snel persoonlijk aan?
  • Leg je de lat voor jezelf hoog en verwacht je dat ook van anderen?
  • Wil je wel anders, maar weet je niet goed hoe?

Vaak zijn we streng naar onszelf, met harde woorden die we nooit tegen een ander zouden zeggen. Een ander die een fout gemaakt heeft, of worstelt omdat dingen anders gaan dan gepland of verwacht, die geven we begrip en steun.
Maar onszelf geven we ongenadig op de kop.

Een beetje zelfkritiek is niet erg.
Maar als je continu zelfkritisch bent is dat niet gezond.
Vanwege de stresshormonen die vrijkomen bij zelfkritiek.

ZELFCOMPASSIE: De sleutel naar meer rust en zelfvertrouwen

Zelfcompassie gaat over goed zijn zoals je bent, inclusief je fouten en kwetsbaarheden. Zelfcompassie leert je mild en vriendelijk zijn voor jezelf. Juist ook op momenten dat je het moeilijk hebt, als je faalt of als iets niet bevalt aan jezelf.

In plaats van keihard te oordelen en jezelf te bekritiseren voor allerlei tekortkomingen, leert zelfcompassie je dat je begripvol kunt zijn tegenover je fouten en gebreken. Op dezelfde manier als je dat bent naar een kind of goede vriend(in) om wie je geeft.

Met zelfcompassie ontwikkel je de moed om niet perfect te willen zijn.
Het leert je de wijsheid van vallen en weer opstaan.
En van loslaten wie je denkt te moeten zijn.

Hoe ziet de training er uit?

Deze verdiepingstraining is geïnspireerd op het baanbrekende werk van Kristin Neff, Brené Brown en Daniel Goleman en combineert hun wetenschappelijk onderbouwde inzichten met praktische oefeningen rond de kracht van zelfcompassie, kwetsbaarheid en emotionele intelligentie.

Zelfcompassie is een vaardigheid die je kunt trainen. Maar het vraagt wel tijd.
Vandaar een training die bestaat uit 6 bijeenkomsten met om de week een sessie.

Voor deze opzet is gekozen, omdat in de training veel in beweging kan komen.
Daarom nemen we de tijd voor elk thema dat voorbij komt.

Thema’s die aan de orde komen zijn o.a.:

  • Inzicht in de 3 bouwstenen van zelfcompassie
  • Kennis van hoe het brein werkt in relatie tot zelfkritiek
  • (H)erkennen van persoonlijke triggers die leiden tot zelfkritiek
  • 3 manieren van omgaan met voor jou lastige gevoelens
  • Ontdekken van waarden die voor jou belangrijk zijn in je leven

Alle oefeningen en technieken die je krijgt aangereikt zijn direct toepasbaar in je dagelijkse praktijk.

Voorwaarde voor deelname

Voor het ontwikkelen van zelfcompassie is een fundament van mindfulness nodig.
Daarom is het belangrijk dat je al een 8-weekse basistraining mindfulness hebt gevolgd bij het Centrum voor Mindfulness Hoorn of bij een andere VMBN gecertificeerde mindfulness trainer in de hoogste categorie (cat. 1).

Wat levert de training je op?

Dat is niet precies te zeggen, dit is voor iedereen anders. Maar wat deelnemers vaak als resultaat noemen is:

  • Meer zelfrespect en groter gevoel van eigenwaarde
  • Meer sympathie voor eigen tekortkomingen
  • Minder angst om fouten te maken
  • Minder perfectionistisch
  • Groter gevoel van verbinding met anderen
  • Meer moed en optimisme
  • Met meer gemak je eigen weg volgen

“Ik had last negatieve oordelen over mijzelf en mijn prestaties.
Daar voelde ik me ontevreden en verdrietig bij. Zelfcompassie heeft me nog meer geleerd dat ik goed ben zoals ik ben en niet altijd alles hoef te weten of te kunnen.
Dankzij de training kies ik vaker voor mijn gevoel en gun mezelf ook meer. Mijn innerlijke criticus is nu veel aardiger dan voorheen: ik denk minder negatief over mijzelf en ben een stuk rustiger geworden.
Margret draagt zelfcompassie heel duidelijk uit. Ze schroomt niet om daarin haar kwetsbare kant te laten zien. Ik ben dankbaar dat ze haar eigen ervaringen zo open deelde: het maakte de training zoveel echter.
Willy, medewerker P & C”

Wat je krijgt als jij je aanmeldt voor een privé training zelfcompassie

  • Een persoonlijk kennismakingsgesprek per telefoon
  • Zes coaching bijeenkomsten van ongeveer 1,5 uur met een duidelijke structuur
  • Inspirerend digitaal werkboek
  • Vier MP3 audiotracks om thuis verder te trainen (dagelijks 10 tot 15 min.)
  • Professionele begeleiding met milde no-nonsense aanpak en een vleugje humor
  • Praktische suggesties waarmee je zelfcompassie integreert in je dagelijks leven

Data

Data is  overleg.
Gemiddeld zit er zo’n 2 weken tussen elke sessie.

Investering

Je kunt deelnemen aan dit programma voor  € 1497 exclusief 21 % BTW

Steeds meer werkgevers zijn bereid de kosten te vergoeden in het kader van persoonlijke ontwikkeling, effectiever werken of verzuimpreventie. Check dus vooral wat de mogelijkheden zijn bij jouw werkgever.

Ondernemers en zzp’ers kunnen deze investering opvoeren als bedrijfskosten (persoonlijke ontwikkeling, stresspreventie, effectiever werken of scholing).

Locatie

Centrum voor Mindfulness Hoorn.
De training wordt gegeven in een sfeervolle praktijkruimte in de historische haven van Hoorn.

Aanmelden

Spreekt deze verdiepingstraining je aan en wil je graag meedoen? Neem dan contact op of bel met trainer Margret Wantenaar op 0651012339 voor een vrijblijvend telefonisch oriëntatiegesprek.

Vragen?

Heb je meer informatie nodig om een beslissing te kunnen nemen over je deelname?
Bel dan gerust met trainer Margret Wantenaar op 0651012339 voor vragen, een offerte of het maken van een afspraak voor een gratis telefonisch kennismakingsgesprek.

Dan krijg je snel inzicht in hoe deze ervaringsgerichte training jou kan helpen met de kracht van zelfcompassie meer zelfvertrouwen en eigenwaarde te ontwikkelen.