Mindfulness

Minder stress door mindfulness

Meer rust, focus én ruimte in je agenda.

De hectiek van alledag, hoge werkdruk, een deadline, grote veranderingen, gezondheidsproblemen of de hoge eisen die je aan jezelf stelt.
Stress is vaak onvermijdelijk in je leven, maar wat de gevolgen zijn voor jouw mentaal en lichamelijk welbevinden wordt vooral bepaald door de manier waarop je ermee omgaat.

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een wetenschappelijk onderbouwde methode. Het zorgt voor meer rust en focus, meer veerkracht, vitaliteit en zelfvertrouwen.
Veel dingen doe je op de automatische piloot, zoals fietsen, je e-mails openen, de telefoon opnemen, eten, tanden poetsen. Steeds dwalen je gedachten af naar dingen die je bezighouden of ben je aan het ‘malen’. Zo heb je automatische reactiepatronen op bepaalde situaties en mensen.

Door deze mindfulness training word je je bewust van deze automatische reacties, je gedachten en gevoelens. Je leert lichamelijke signalen te herkennen en je grenzen te respecteren. Er komt ruimte om op een andere manier met mensen en situaties om te gaan, er komt meer vrijheid om bewuste(re) keuzes te maken.

Mindfulness

Centraal in de mindfulness training staat het ontwikkelen opmerkzaamheid of aandacht.

Mindfulness is geen hype, het komt voort uit een eeuwenlange boeddhistische traditie. Met mindfulness wordt bedoeld: het intentioneel richten van je aandacht op het hier en nu, zonder hier een oordeel aan te koppelen. Door mindfulness worden eigenschappen zoals concentratie, flexibiliteit en gelijkmoedigheid gecultiveerd.

In deze mindfulness training leer je dus met onverdeelde aandacht aanwezig te zijn bij wat er nu is, met mildheid en humor. Het is een praktische en effectieve methode.
Op een vriendelijke, accepterende manier observeer en registreer je wat zich in of aan je voordoet aan lichamelijke gewaarwordingen, gevoelens, gedachten en conditioneringen, zonder daarover te oordelen of het te willen veranderen. Hierdoor wordt het gemakkelijker om je niet met je gedachten, emoties en ervaringen te identificeren. Met name bij pijn, stress, een verlieservaring is acceptatie moeilijk en blijft er vaak veel verzet. Door mindfulness leer je dingen onder ogen te zien. Je wordt flexibeler, waardoor je op een vaardiger manier om kunt gaan met de wisselvalligheden van het leven. Dit heeft een positieve invloed op je gezondheid en welzijn.

Ontstaan

De mindfulness training is ontwikkeld door de Amerikaanse bioloog Jon Kabat-Zinn onder de naam Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). Hatha yoga en vipassana- of inzichtmeditatie zijn de pijlers van de training. Vipassana is een aandachtsgerichte meditatie en stamt uit het theravada-boeddhisme, de oudste richting binnen het boeddhisme.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten van mindfulness. Deelnemers noemen als resultaat van de training:

  • Je voelt je meer ontspannen
  • Je slaapt beter
  • Je hebt minder last van een vol hoofd
  • Je kunt je beter concentreren
  • Je kunt beter je eigen grenzen aangeven
  • Je herkent stress situaties, maar je gaat er nu anders mee om
  • Je voelt je fit en zit lekker in je vel

Het programma

De mindfulness training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2 tot 2,5 uur.
Een bijeenkomst bestaat uit instructie, praktische oefeningen en er wordt duidelijke feedback gegeven.
Thema’s die aan de orde komen zijn onder andere, omgaan met stress, communicatie, grenzen stellen, omgaan met veranderingen op het werk en privé.
Er wordt gewerkt met praktische oefeningen en technieken in aandacht die direct toepasbaar zijn in het werk, relax oefeningen gericht op mentale en fysieke ontspanning.

De mindfulness cursus is niet vrijblijvend. Zelf oefenen en ervaren staat centraal.

Het is belangrijk dat de oefeningen ook thuis gedaan worden, een tijdsinvestering van 20 minuten per dag is gewenst. Je oefent thuis met behulp van een audiobestand en er zijn praktische huiswerkopdrachten, waardoor je het geleerde kunt integreren in je dagelijks leven en mindfulness langzaam maar zeker je ‘tweede natuur’ wordt.

De training is dus geen gespreksgroep, het spreekt deelnemers aan op hun eigen kracht en zelfhelend vermogen.

Na aanmelding volgt een telefonisch intake gesprek.

Centrum voor Mindfulness Hoorn biedt de 8-weekse mindfulness trainingen aan in groepsverband, daarnaast Mindful Werken 1-op-1 training | Mindfulness bij burn-out 1-op-1 training | Mindful met Pensioen 1-op-1 |Mindfulness in-company